۱۳۹۷۰۲۰۹

ترجمه‌ی ابراهیم گلستان در جنگ «هنر و ادب امروز» حسین رازی


ترجمه‌ی ابراهیم گلستان در جنگ «هنر و ادب امروز» حسین رازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


این ترجمه‌ی ابراهیم گلستان را از جنگ «هنر و ادب امروز» برداشتم ــ‌جُنگی کارِ دستِ حسین رازی در نیم‌قرن پیش. اما در اینترنت نشانی از شاعر نیست ــ‌اگر گمنام نباشد لابد مستعار آقای گلستان‌ست. از ابرهیم گلستان ترجمه‌ی داستان دیده بودم ترجمه‌ی شعر کمتر. از حسین رازی هم سراغی جز همین دو شماره‌ی جنگ ندارم که کجا رفته و چکار کرده بعد اینجا و از این دست. کاش کسی سراغی یا سرنوشتی از او پیدا می‌کند. در جنگ‌های ادبی-هنری فضل تقدم دارد. روزگاری دو شماره منتشر کرده که خبری از چنین کارهای پیشرو کمتر است.




۲ نظر:

مرتضی سیدی گفت...

گفتگوی حسن فیاد با ابراهیم گلستان را می خواندم: از روزگار رفته.
گلستان:من اصلا اخوان را نمی شناختم. یک مجله درآمده بود و عید هم بود. من هم تو خانه خوابیده بودم، ناخوش بودم، سرما خورده بودم. داشتم این مجله را می خواندم. یکمرتبه برخورد کردم به شعری که مرا ناک اوت کرد. شعر زمستان اخوان. فکر می کنم سال 1334 یا 1335 بود. بعدش هم کاغذ نوشتم و تعریف شعر را کردم. بعد اخوان با صاحب مجله آمدند دیدن من. با هم رفیق شدیم...
مجله را کسی به اسم گویا مستعار حسین رازی منتشر می کرد. اخوان با همین حسین رازی که من هنوز نمی دانم اسم اصلی او چه بود آمدند به دیدن من. این حسین رازی بعدها رفت گویا به خارج برای درس خواندن. گویا دکتر طب شد، گویا در انگلستان. من هرگز از آن سال، دیگر او را ندیدم.

فیاد: حالا یادم افتاد. اسم این مجله جنگ هنر و ادب امروز بود که دو شماره هم بیشتر درنیامد. ترجمه شعری از شما هم در شماره دومش چاپ شده است.
رازی مدتی هم در روزنامه ایران ما، که گویا مدیرش جهانگیر تفضلی بود، قلم فرسایی و ترجمه می کرد و توللی هم به همچنین. دوره بسیار پرباری بود. بعدها هم اخوان اداره آن صفحات ادبی را به عهده گرفت. یک روز هم در دوره های هفتگی که با چند تن از دوستان داشتیم، زنده یاد رضا سیدحسینی می گفت اخوان شعر دریچه ها را در فراق حسین رازی سروده است: ما چون دو دریچه روبروی هم

مرتضی سیدی گفت...

صفدر تقی زاده در سخنرانی روش شناسی نقد ادبیات داستانی:
هاشمی نژاد و شمیم بهار و جوان با استعداد دیگری به نام حسین رازی، منتقدانی بودند که هم در زمینه نقد ادبی و هم نقد سینمایی و زمینه های دیگر خوش درخشیدند و آثار قابل ملاحظه ای نوشتند اما زود از صحنه ادبی خارج شدند و با وجود امکانات زیاد، کتابی از مجموعه آثار خود منتشر نکردند.